מאמרים
דג

סימביוזה – חיי שיתוף

יחסים הדוקים שבהם אין השותפים מזיקים זה לזה אלא תורמים תרומה ממשית לחיי השיתוף. יחסים אלו קרויים יחסי סימביוזה- חיי קירבה הדוקים יותר בין בעלי חיים מקבוצות שונות כששני הצדדים נהנים מן השותפות.
לדוגמא הקלאסית ליחסי סימביוזה בים, הוא הקשר של דג השושנון למינים שונים של שושנות ים. דג השושנון מוצא לו מסתור בין זרועותיה של שושנת הים, לתוכן לא יעיז בעל חיים אחר לחדור, מפחד פגיעתם של תאי הצריבה הרבים של השושנה. השושנה מצידה נהנית מדי פעם מארוחה, כשטורף בלתי זהיר רודף אחרי דג השושנון, אל תוך זרועות הצייד.

 

סימביוזה אחרת היא מקבוצת סרטני הנזיר, אלה חיים כשבטנם נתונה בתוך קונכייה ריקה, שעל גביה מדביקים הסרטנים שושנות ים קטנות. סרטן הנזיר נהנה מהגנה כפולה: קונכייה ריקה משמשת לו מסתור ושושנות הים שעל הקונכייה מונעות התקרבותו של אויב. השושנות מצידן מוסעות ממקום למקום כך מתרעננים המים מסביבן ומתרבות האפשרויות למציאת מזון.
סרטנים אחדים מדביקים שושנות ים על גבם ומין אחר מחזיק בצבתות שלו שתי שושנות ים קטנטנות, אותן הוא מושיט קדימה לקראת אויביו.

 

סימביוזה מסוג אחר היא: סימביוזת הניקוי. רוב דגי השונית הם פונדקאים בסימביוזת ניקוי ורבים אחרים החיים במים הפתוחים. סרטנים ארוכי בטן ידועים כמושכים אליהם את הדגים ע"י נפנוף מחושיהם הארוכים והלבנים ותנודות גופם מצד אל צד. סרטנים אלה עולים על גבי הדג המגיע ל"ניקוי", מורידים מעליו טפילים וחלקיקי לכלוך, מנקים אותו אפילו בין שיניו (לשם כך פוער הדג את פיו ופותח את מכסה הזימים) ומשסיימו, עוברים הם לדג הבא בתור.
תופעת הניקוי נפוצה גם בין הדגים לבין עצמם. דג הנקאי מהווה דוגמא: זהו דג קטן, שצבעו ותנועות השחייה הפיתוליות שלו מזהות אותו כמנקה בעיני דגים אחרים.

 

דג הנקאי מוריד מעל דגים אחרים טפילים (מהם הוא ניזון), מנקה פצעים ומוריד גידולים מזיקים. כיום מסתבר שתופעת הניקוי חשובה ביותר לחייהם התקינים של דגי שונית האלמוגים. כאשר מסלקים את כל המנקים מאזור מסוים בשונית האלמוגים, עוזבים את האזור רוב הדגים החיים במקום, במקביל לזה גדל מספר הדגים הנדבקים במחלות סנפירים וקשקשים. העובדה שידועים כ-45 מינים של מנקים בעולם רק מוסיפה משקל לחשיבותם ומוכיחה שתופעה הנראית כקשר מקרי בין שני בעלי-חיים היא למעשה צורך חיוני לחייו התקנים של אחד הצדדים המעורבים בשותפות או לשניהם.

 

ראינו אם כן, שיחסי סימביוזה מוגדרים כיחסי קירבה בין בעלי חיים שונים המוצאים תועלת הדדית בשיתוף. זה נהנה וזה נהנה. כן בולט הקשר הפיסי בין שני השותפים, המתבטא בהגנה ובמתן מקום מקלט, באספקת מזון ובהובלת אחד הסימביונטים ממקום למקום.

 

(מאת דוד מסרי- המעבדה לביולוגיה ימית, אילת)

דלג לתוכןפתח תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

נגישות

הצהרת נגישות