מאמרים

הנרות הללו שאנו מרטיבים

לכבוד חג החנוכה, הלו הוא חג האור, ברצוני לשתף אתכם בעולמם של היצורים הימיים אשר לא רק חוגגים את חנוכה כול השנה אלה אורות זה דרך חייהם.

 

ביולומינסנס- יצור אור ע"י בעלי חיים- הוא ללא ספק אחד הפלאים המהממים של הטבע. אלפי יצורים וצמחים מעל ומתחת למים יכולים להאיר או להקרין את האור שלהם במקומות שאין בכלל אור או מחכים יצורים אלו לשעות הערביים והלילה. חלק מחיות מופלאות אלו משתמשים באור זה לאותת אחד לשני או למינים שונים, חלקם למצוא בני זוג, להפחדת ובלבול טורפים, הסוואה וכמובן משמש האור לטריפה ע"י הארה של הטרף, סנוור וניצור משיכתם הטבעית של יצורים שונים אל האור.

 

רוב היצורים אשר זוהרים מייצרים בעצמם את האור ע"י פעולה כימית בתוך איברים מיוחדים המיועדים לכך. אך ישנם מינים אשר מקבלים את הכימיקלים הנכונים ליצירת האור ע"י טריפה של יצורים מאירים אחרים. בתוך אברי תאורה אלו חיה בקטריה מיוחדת אשר זוהרת-וע"י זה המארח זוהר. לאיברי תאורה אלו יש עדשות מורכבות, רפלקטורים ופילטר צבע לשנות את האור לפי צרכים שונים וניצול האור בצורה מקסימלית.
עמוק בתוך באוקיינוסים החושך שולט במשך כול השנה. וכאן בעומק ניתן למצוא את המגוון הגדול והמהמם ביותר של היצורים הזוהרים והמאירים.
ביולומנציה- (יצירת אור קר ע"י בעלי חיים) נמצאת אצל בעלי חיים ימיים בלבד (דגי מים מלוחים).

 

PHOTOBLEPHARON
שהערב יורד, דג הפנסון יוצא אט אט מתוך אזורי המחבוא בין הסלעים והאלמוגים בשונית. הפנסון חושש מכול קרן אור ובמידה והירח זוהר מדי, יחזור מיד אל ביטחון החושך בסדקי השונית. הפנסון משתמש בפנסיו: למצוא טרף המורכב בעיקר מפלנקטון וסרטנים קטנים, לבלבל את אויביהם – סנוור "וכיבוי" הפנסים וקומוניקציה חברתית עם שאר דגי הפנסונים בלהקה ומחוץ לה.
האור הבוהק מיוצר ע"י איברי תאורה גדולים הנמצאים מתחת לכול עין, המכילים מיליוני בקטריות זוהרות אשר פולטים את האור תוך כדי צריכת סוכר וחמצן מדמו של הפנסון. לאיברי התאורה יש מכסה אשר בעזרתו יכול הפנסון לשלוט בכמות האור הנופלת החוצה-"כיבוי והדלקה". מכסים אלו הם בצבע שחור ונראים כמו עפעפיים, צבעם השחור מונע מחדירת אור בזמן סגירת "העפעפיים".
קרו אור הנפלטת מדג בודד חזקה מספיק כדי לאפשר לפנסון לראות בלילה עד 30 מטר. להשוואה: אור הנפלט מדג בודד מספיק חזק להארת חדר קטן.
במידה והפנסון מאוים ע"י טורף: מכבה (סוגר את מכסה איבר התאורה) הפנסון את "הפנס" מזנק לאחד הצדדים ומדליק שוב את הפנס, מכבה ומדליק.. בזמן שהטורף מנסה להבין היכן הוא נמצא, הפנסון יכול לברוח שהטורף מסונוור ומבלבל.

 

איך עובדים איברי התאורה?
לאברי התאורה קוראים PHOTOPHRES . לפחות שני כימיקלים דרושים ליצירת האור. הראשון הוא LUCIFERIN והוא הכימיקל אשר יוצר בפועל את האור, השני ניקרא LUCIFERASE אשר מגבש את הפעולה הכימית בזמן ששני הכימיקלים האלה מעורבבים ביחד בנכוחות חמצן – אור נוצר.
הstick LIGHT הצבאי הוא דוגמא יפה לאיך שני כימיקלים אשר מעורבבים ביחד יוצרים אור.

 

מסרקנית
כשאנשים רואים לראשונה מסרקנית בדרך כלל הם חושבים שהם פגשו מדוזה, אך זה לא נכון כי מסרקניות שייכות למשפחה אחרת מזו של המדוזות. המשפחה של מסרקניות היא משפחה בפני עצמה המכילה כ- 90 פריטים שכולם הם מסרקניות. המסרקנית היא בעל חיים שקוף ועקב זאת קשה לזהותם וברוב המקרים ניתן לראותם שוחים מתחת לפני המים באזורי החופים. אך ידוע כי ניתן למצוא גם מסרקניות חיים במים פתוחים באוקינוסים ובמעמקי הים. הם ניזונים מיצורים ימיים וצמחים זעירים הנקראים פלנקטון. ישנם מסרקניות קניבליות אשר ניזונות ממסרקניות, חלקן בולעות אותן בשלמות. אלה אשר לא בולעות את טרפן, תופסות את ארוחתם ע"י זרועות צייד דביקות אשר פרוסות במים כמו חכות דייג. המסרקניות אשר בולעות את טרפם בשלמות יכולות לעשות זה ע"י פה אלסטי היכול להיפתח עד גודל המאפשר למסרקנית לבלוע יצורים כמעט באותו גודל כמוה. לכול המסרקניות יש שמונה שורות של "מסרקים" המחלקים את גופם ל 8 בצורה שווה. מסרקים אלו בנויים מסיליה (CILIA) ומשמשות בזרועות שחייה שבעזרתם המסרקנית שוחה במים- המסרקניות הם היצורים הגדולים ביותר המשתמשות בסיליה.
מופע האורות של המסרקנית מורכב ומהמם כאחד. ישנם שני סוגי אורות המאפיינים את המסרקנית, הראשון נקרא אירידיסנס- תופעה מהממת, כאשר אור שמש עובר דרך הסיליה קרני האור נשברים ואור חוזר בשלל צבעים וצורות. אור זה נקרא צבעים פיזיקלים. תופעה זאת ניתן לראות ביום ומי שרואה אותה לא ישכח אותה לעולם. החצי השני של מופע האורות הוא תופעה הקרויה ביולומנציה, הלא היא אור קר הנפלט מבלוטה מיוחדת המייצרת אור-במו דג הפנסון. בלילה שהמסרקנית מרגישה מאויימת "מדליקה" המסרקנית את אורותיה ומופע האורות הלילי מתחיל להפחדת והברחת טורפים.

 

אלמוגים זוהרים
שאני עובר בחדר חושך אצלנו במצפה אני נפעם כול פעם מחדש מיופיים של האלמוגים הזוהרים. לא פעם מבקרים חוזרים אלינו ומראש מבקשים לראות שוב את תצוגת האלמוגים הזוהרים. בניגוד לשאר היצורים היכולים ליצור ביולומנציה (אור עצמי), האלמוגים הזוהרים חייבים אור על מנת להחזיר אור זוהר. לתופעה זאת קוראים פלורוסינציה. בתוך הריקמה של האלמוגים יש חלבונים אשר יש להם תכונות פלורסנטיות. החלבונים אשר חשופים לאור קולטים את האור ומשחררים אותו חזרה עם אורך גל גבוהה יותר אך בעל אנרגיה נמוכה יותר. החלבונים עושים זאת לניצול של האנרגיה מההפרשים של האור אשר הם מחזרים.
ידוע על דגים אשר מעדיפים לאכול את החלבונים בעלי התכונות הפלורסנטיות וסיגלו לעצמם יכולת לזהות בעזרת אור אינפרה אדום את האלמוגים בעלי החלבונים המיוחדים.
האלמוגים הזוהרים באים בשלל צורות, גדלים וצבעים.

 

כתב: אביב לוי – המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי

דלג לתוכןפתח תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

נגישות

הצהרת נגישות