מאמרים
דג הפרפרון

פרפרים לא תמיד מתהוללים

פגישתי הראשונה עם דג הפרפרון הייתה במעבדה במסגרת סמינר קיץ. שכב לו דג יפיפה בתוך צנצנת פורמלין מהודר בצבעים מדהימים קפוא בזמן לתצוגה של הידור צבעיו לעד.

 

עד לאותה פגישה לא ידעתי שפרפרים חיים במים, אך צבעיו הסגירו את מקור שמו הלוא הם הפרפרים היבשתיים.
הפרפרים היבשתיים חיים תקופה קצרה, הרבייה מתבצעת לאורך עונה אחת בלבד. לפעמים עם בני זוג מזדמנים ולפעמים באורגיה המונית הכוללת אלפי משתתפים ואף יותר.
כאן הקורלציה בין הפרפרים מעל ומתחת למים אינה קיימת ואנו רואים את ההפך.
דגי הפרפרונים מקימים מערכות יחסים לאורך זמן וברוב המקרים לכל החיים. זוג ישמור על בן זוגו ולא יחליף את בן זוגו לכל אורך ימיו. מחויבות לאורך זמן היא מילת המפתח לחיים המשותפים אשר עוזרות אחד לשני לשרוד בשונית לאורך שנים, רבייה תתבצע אך ורק עם אותו בן זוג כל שנה למרות שלפעמים יחליפו הדגים את מינם ויתרבו כהפכים.
משפחת דגי הפרפרונים הם ללא ספק אחת מהמשפחות של הדגים היפים והצבעונים ביותר, מבנה גופם הפחוס מותאם בשלמות לאזור מחייתם – שונית האלמוגים.
השונית מתפקדת כבית גידול עצום לאלפי בעלי חיים הגרים באזור השונית לאורך רוב שנות חייהם. גופם הפחוס העוזר לתנועה חדה ותמרון עדין בין האלמוגים, בעזרת נפנוף סנפיריהם הגדולות יחסית מצליחים לדהות בין ומעל האלמוגים בחיפושם אחר מזון. נפנוף סנפירים זה המלווה במעין קפיצות ממקום למקום מזכיר בצורה יפה מאוד לא רק את צבעם אלה גם את תנועותיו של פרפרי היבשה המתהוללים.
מזונם מורכב מסרטנים, תולעים, חסרי חוליות, שושנות והכי חשוב להבנת חייהם של הפרפרונים בשונית הם אלמוגים. בעזרת פה קטן מעוגל הנמצא בסופו של מעין חדק קצר מצליח הפרפרון לאכול את האלמוגים. באלמוגים נוגס הפרפרון בפוליפים אשר יוצרים את המושבה של האלמוג.
במשפחת הפרפרונים ישנם 114 מיני פרפרונים שונים, שבמפרץ אילת יש 14 מתוכם 7 אנדמים (חיים רק באזור מסויים) למפרץ אילת. התנהגותם החברותית בשונית היא לרוב בזוגות או כסוליטרים. ניתן לצפות בפרפרונים בשונית לאורך כל חייהם: גדילה, אכילה, שינה, הגנה, חיזור, רבייה הם חלק אינטגראלי מחיי השונית, בנוסף לאלמוגים ניזון הפרפרון משושנות ים, כאן ניתן לצפות במשחקי החתול והעכבר של עולם המים. השושנון החי בשיתוף עם שושנת הים ואחראי על הגנתה של השושנה מטורפים – הפרפרונים. דוגמאות הצבעים של הפרפרונים מוציאים את דגי השושנה משלוותם וגורמים להתקפה על הפולש הרעב. בניסויים שנעשו הוכח על קשר בין מופע הצבעים של הפרפרונים להתנהגות דגי השושנה ללא קשר לצורה.
גם אנו כצוללנים אשר נמצאים באזור שושנות, רגילים להטרדות מצד דגי השושנה כהגנה על מארחיהם.
תופעה נוספת הקיימת אצל הפרפרים היבשתיים והימיים כאחד היא השימוש בדגמי צבעים להסוואת אזור העין ושימוש "בעין מדומה". הפרפרונים אינם מצוידים באמצעים מיוחדים להגנה (מהירות, שריון, קוצים ארסיים וכד') אבל בעזרת צבע ותחכום מצליחים הפרפרונים להטעות ולהטמעה בסביבתם הצבעונית.
העין או יותר נכון הסתרת העין היא מילת המפתח להישרדות, על ידי יצירת פסים וכתמים באזורי העין על מנת לעזור להסוואת את העין שלרוב גם העין עצמה שותפה להטעיה עם דוגמאות צבע על העין עצמה. טורפים תוקפים את קורבנותיהם לרוב מהראש, הפגיעה בראש אמורה לשתק את יכולת ההתגוננות והבריחה. הטורף ממקד את התקפתו לעין אך אצל הפרפרונים הדבר אינו פשוט, מציאת אזור העין/ראש לוקח השהייה קצרה אצל הטורף, זמן מספיק לבריחת הנטרף וסיקול הטריפה.
שיטה נוספת להטעיית הטורפים היא שיטת העין המדומה, בעזרת יצירת דוגמה של עין באזור הזנב או סנפיר הגב האחורי מצליחים לבלבל את טורפיהם למקד את התקפותיהם לאזורים פחות חשובים אשר ההחלמה באזורים אלו מהירה ומאפשרת לחיות גם עם פציעות אלו ולהחלים: ביס בזנב עדיף מביס בראש.
גם במקרה של פציעת אחד מבני הזוג אנו רואים את המסירות והמחויבות של דגי הפרפרונים זה לזה בזמן פציעה ישמור ויגן בן הזוג על הטריטוריה ובן הזוג.

 

כתב: אביב לוי – המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי

דלג לתוכןפתח תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

נגישות

הצהרת נגישות