מאמרים
המצפה התת ימי

עשרת הסנטימטרים הראשונים

ממלכת הקרנוניים (BLENNIIDAE)

 

במים הרדודים ביותר איפה שאי אפשר לשחות, מוצאים אנו את ממלכת הקרנוניים.
אז מי הוא בעצם מלך עשרת הסנטימטרים הראשונים? אם תשאלו אותי אז ללא ספק זהו הדג החמוד ביותר, שליט בוהק שלמד לחיות ממש על שפת הים. בעל ראיה טובה החולשת על ממלכתו. יש לו דרך מתוחכמת להיצמד לסלעים בזמן שרוב שאר בעלי החיים נסחפים ע"י הגלים.
עם תשאלו אדם היותר מלומד ממני על הקרנונים, הוא כנראה ידבר על משפחה גדולה של יותר מ -300 מינים, עירומים מקשקשים, לכולם יש שני קוצים בסנפיר השת. כל זה כנראה מאוד מעניין, אבל אלו לא הסיבות שבגללם שכבתי שעות על הבטן במים מאוד רדודים במפרץ אילת אבוד לחלוטין מיופיו של הדג הקטן. בעיקר אלו הם הבליטות הקטנות מעל העיניים הנראות כמו ריסים. מעל העיניים החכמות אשר מביטות בי במודע, בוחנות אותי ובוטחות בי. מחליטות שאני כנראה לא מהווה סכנה. הדג ירשה לי להתקרב אליו וישב חמש סנטימטרים מול המצלמה וייתן לצלם את הפורטרט המלכותי שלו.
כשהגאות מתחילה לעלות, הקרנוני קוצר אצה בלתי נראית לנו ונראה רציני ביותר בעבודתו. ישנם מינים של קרנוניים אשר יוצאים החוצה לחלוטין, מעל הגלים.
הם מצליחים לעשות זאת בעזרת המים הנשארים על עורם, אשר שומרים עליהם מהתייבשות מהשמש החמה.
שם מעל כל הסכנות מהעולם התת-ימי יש בטחון לקרנוניים ולשאר בעלי החיים כמו סרטנים, שרימפסים, חלזונות וצלחיות.
אם מכניסים רגליים לתוך מים חמימים וחברותיים אלה, נגלה אותם מכרסמים את רגלנו תוך התעניינות מקרוב של חברינו הקטנים: הסרגוס, דג כסוף המתחרה עם הסיכן על אזורי האצות הטובים ביותר. הסרטנים לא בטוחים איפה יותר בטוח -מעל או מתחת למים, לפעמים מתפשרים ומתיישבים כשחצי גוף בכול מערכת אקולוגית שונה.
עכשיו שהסכנה מתוך המים הוסרה, אפשר להתרכז בסכנות אוויריות כמו ציפורי ים, שצילם בלבד מקפיא את הקטנטנים למעיין שינה. כולם קופאים ומחכים שהציפור תבחר את קורבנו או האם האבולוציה לימדה את הדגים והסרטנים שציפורים אינן מטיבות בתפיסת טרף אשר לא זז? אם זה נגרם ע"י אינטליגנציה או פחד-זה עובד מצוין וקצת עזרה מהסוואה וצבעים תואמים היצורים הקטנים מסתדרים מצוין.
במחשבה לעומק, ההתנהגות שאנו צופים בה היא הצעד הראשון המהוסס של בעלי חיים ימיים המסתגלים לחיים יבשתיים. זוהי תמונה של האבולוציה שלנו מיצורים ימיים אל יצורים יבשתיים, כמו שאנו עכשיו חוזרים לים מצוידים עם מצלמות. אנו צופים בעברנו או שאנו צופים בעתידנו?

 

כתב: אביב לוי – המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי

דלג לתוכןפתח תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

נגישות

הצהרת נגישות