מאמרים
זהרון הדור – דג ממשפחת העקרבנוניים

זהרון הדור – דג ממשפחת העקרבנוניים

דג הזהרון הוא ללא ספק אחד מהטורפים הליליים המרתקים והחינניים ביותר. פעיל לילה המבלה את שעות היום במערות וכוכים בנחלות קבועות.
אורכו כבוגר עד כ- 50 ס"מ. גוף מאורך, ראש גדול מגושם ובקידומתו פה רחב. מעל לכל עין מזדקרת "קרן" קרומית שאורכה הולך וקטן עם הגיל. לדג הזהרון 13 קוצים ארוכים, חדים וארסיים הממוקמים בגבו. בכל עוקץ ישנה בלוטת ארס המקיפה את בסיסו, כל קוץ מחורץ לאורכו והארס המופרש מהבלוטה שבבסיס, מוזרם בתוך החריץ המוקף בקרום דקיק עד לקצהו. בשעת דקירה מוחדרת כמות קטנה של הארס אל תוך הפצע. דקירת הקוצים מכאיבה מאוד. האיבר הנפגע מתנפח והכאב הצורב עלול להימשך יותר מיממה. עלולות להתלוות לכאב כמה תופעות חמורות: קשיים בנשימה, עלייה בחום הגוף ובחילה. בכל מקרה של פציעה יש למהר לבית החולים. הקוצים בקדמת סנפיר הגב ארוכים מאוד ואינם מחוברים בקרום אחד (כמקובל). כל קוץ עטוף באונה קרומית צרה נפרדת.
גבו של הזהרון אדמדם, גחונו כתום והוא מפוספס בפסים כהים לרוחבו.
בניגוד לדגי שונית אחרים, אין הזהרון מסוגל לשנות את צבעיו בהתאם לצבע הסביבה או "מצב רוחו".
דג הזהרון ניזון מדגים ומחסרי חוליות, הוא נוהג לארוב לטרפו כשהוא עומד בגוף המים ללא תנועה וכאשר מתקרב אליו דגיג, פותח הזהרון את פיו ונוצרת תנועת יניקה השואבת את הטרף.
בעונת הרבייה, מחזרים הזכרים אחרי הנקבות בשחיית ראווה. ההפריה מתבצעת במים עמוקים של כ-30 מטר, שם הם משחררים את תאי המין שלהם לכל עבר. הדגיגים הצעירים הם שקופים ורק כאשר הם גדלים, הם מקבלים את צבעיהם האופייניים של הבוגרים. בלוטות הארס עדיין אינן פעילות בשלב זה, ואין הם יכולים להשתמש בהן כהרתעה נגד אויבים. עם זאת, הן כבר בשלבי היווצרות ויחלו להפריש את הארס הקטלני בגיל של כמה חודשים.
דג הזהרון הוא יצור שוחר שלום שיתעלם או יתרחק מאדם שצולל בקרבתו, אך אם מתגרים בו הוא עלול שלא לסגת ובמקום זאת לכוון את קוציו לעבר הפולש ואף לתקוף אותו.

 

זהרון מקרין
דומה לזהרון ההדור. במין זה, זוג קרני הסנפירים מופרדים לחלוטין.
צבעו אדום-חום ואת גופו חוצים פסים בהירים לרוחבו.
לזהרון המקרין אין קרום המחבר בין הקוצים בסנפיר הגב. אורכו כבוגר עד 30 ס"מ.
פגיעתו קשה כשל זהרון הדור.

דלג לתוכןפתח תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

נגישות

הצהרת נגישות