מאמרים

דברים שרואים מכאן לא רואים משם

בזמן שרוב המבקרים בפארק המצפה התת ימי נעמדים לראות את בעלי החיים המופלאים ועולמם המיוחד, קבוצה קטנה מתרכזת בצד על מנת לראות את עולמם (עבודתם) של המטפלים האחראיים על טיפול בעלי החיים באתר.
הקבוצה מתחילה את סיורה באזור המטבח, למרות שהריח מרמז על היעד עוד לפני שמגיעים. גל ושירי מכינים אוכל ברמה של מסעדת גורמה לכל הרעבים. תמנונים, דיונונים, שרימפס, סרדינים, טונות, צדפות…. הם חלק מהתפריט היומי. דגש מיוחד ניתן על חיתוך המזון: רצועות של דיונונים ותמנונים לצלופחים (למעט המורנה איזמרלדה אשר נפגעה בלסת מקרבות חיזור ויכולה לאכול רק מזון החתוך לקוביות קטנות), ריבועים קטנים לנצרנים, קוביות טונה ללובסטרים, שרימפס טחון לפזיות, דגים שלמים לכרישים, צדפות לעטלף הים, סרדינים קטנים לאבנון… אנו מקיימים מעקב האכלה אחר כל בעלי החיים השונים כדי לוודא שכולם אוכלים ולזהות בעיות מוקדם. יש אצלנו שלוש האכלות ביום.
הדגש הוא על הכנת מזון לפי הצרכים והמזון הטבעי שלהם ולכן אנו מתאימים את גודל המזון לפי גודל הפה . זהו ראש של דיונון" מסביר גל, "אצל הצלופחים זה נחשב מעדן. האכלת הדגים באקווריום מתחילה בשעה 11.30" מזמין אותנו רון.
תחנה הבאה: "הטיפולים". כאן אנו רואים את עידן ואריק מתכוננים לצלילה. "אנו יורדים לטיפול במצפים" מסביר עידן. "כל יום אנו מנקים את החלונות, מנערים אבק מהאלמוגים, מטפלים באלמוגים, בודקים משאבות ועוד. היום הדגש הוא על חיפוש טורפים". ישנם בעלי חיים אשר ניזונים מאלמוגים כמו שבלולים וחשופיות, אנו מזהים את אותם אלמוגים עם פגיעות ואז מחפשים וגם לרוב מאתרים את אותם טורפים ובעזרת הפינצטות המיוחדות מוציאים את הטורפים. גם שי ממתכונן לצלילה. "אני נכנס לברכת הכרישים להאכיל" מסביר שי, "אנו נכנסים כל יום לבריכת הכרישים לטובת האכלות, מעקב אכילה, ניקיונות וטיפולים. יש לי מסכה מיוחדת שאני יכול לדבר ולשמוע מתחת למים, כך שאני מסביר לקהל על הכרישים וגם עונה על שאלות בזמן שאני צולל ומאכיל". בזמן הצלילה שי אינו לובש שריון הגנה. ההגנה שלו היא הניסיון והבנת עולמם של הכרישים.
אנו מאחלים לשי הצלחה וממשיכים לבריכת הצבים הצעירים. כאן שירי מתחילה את הבדיקות והטיפולים היומיים. "הצבים בני 5 חודשים ואני איתם מהיום הראשון שהם בקעו מהביצים כאן אצלנו במצפה. דבר ראשון אני מחפשת דלקות על העור, אף ועיניים. בודקת ומנקה את השריון מאצות שגדלו. לאחר מכן אני שוקלת ומודדת את כולם ובודקת שכולם עולים במשקל וגדלים במידה הרצויה. כולם עולים במשקל יפה" מכריזה שירי, "ל- צב 7 אדום יש דלקת קלה בעין" ממשיכה שירי בזמן שהיא מנקה את העין ממוגלה ומורחת
אותה במשחה נגד הדלקת. חלק מצבים אלו ישוחררו לים בעתיד בכדי לנסות לעזור לאכלוסיה הקיימת בטבע הנמצאת בסכנת הכחדה. הצבים הגדולים נולדו אצלנו לפני שלוש עשרה שנים !!
השעה 11.30 אז אנחנו מצטרפים לרון בהאכלת האקווריום. כאן יש לנו את האבנון, דג ארסי ביותר החי על הקרקע וניראה כמו אבן. "האבנון אוכל דגים שלמים שאותם אני שם על קצה המקל הזה". רון מכניס את המקל לתוך האקווריום שסרדין על קצהו. לאט לאט מזיז רון את הדג שנראה כאילו שוחה ואז ללא שום אזהרה מזנק האבנון ובולע את הסרדין במלואו. "ופה חי לו התמנון", מצביע רון על אקווריום המכוסה במלואו עם רשת. "התמנונים יכולים לצאת מהאקווריום והיו מקרים שהם נכנסו לאקווריומים שכנים ואכלו את הדגים". התמנון אינו דג, הוא שייך למשפחת הרכיכות והוא בעצם רכיכה אשר למדה לשחות. הם מאד אינטליגנטים וחייבים לגרות אותם במשחקים ואתגרים. כל בוקר בזמן ניקיונות האקווריום, חייב המטפל להקדיש זמן למשחקי בוקר. את האוכל מקבלת התמנונה בתוך בקבוק עם פקק והיא חייבת לפתוח את הפקק ולהוציא את המזון מתוך הבקבוק. רון פתח את הבקבוק הכניס לתוכו שרימפס גדול, סגר והכניס
לאקווריום. התמנונה שלחה שתי זרועות לקחה את הבקבוק פתחה את המכסה שלפה את השרימפס והכניסה לפה.
אנו ממשיכים ונכנסים לחדר עם הרבה אקווריומים בגדלים שונים. כאן זה המעבדה וזה בעצם חדר התייחדות, חדר לידה, בית חולים לבעלי חיים ימיים, גנון, בית גידול לצעירים, בית הבראה ועוד.
"כאן יש לנו סוסוני ים צעירים אשר נולדו אתמול בלילה" מצביע רון בגאווה. אצל סוסוני הים, הזכר בהריון והוא בעל החיים היחידי בטבע אשר יכול להיות בטוח שהוא האבא האמיתי. בתקופת האביב עונת החיזור והרבייה בשיאה והרבה דגים נפצעים בקרבות על הזכות לרבייה. בנוסף יש לנו כאן דג זהרון הדור בדיאטה. הוא היה חי באקווריום עם זהרונים נוספים והוא היה מסיים לכולם את האוכל !!, כאן בבידוד אנו יכולים לשלוט על כמות האוכל שלו. גם אצל דגים, עודף משקל אינו בריא וגורם להרבה סיבוכים ובמקרים קיצונים למוות !!!
כתב: אביב לוי – המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי

דלג לתוכןפתח תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

נגישות

הצהרת נגישות